Rezi robi dym! Youtuber bohaterem drugiego spotu promującego akcję „Nie truj sąsiada!”

Trzech kolegów z blokowiska ubranych w kolorowe dresy zabiera podręczną kamerkę i wychodzi na miasto „zrobić porządek”. Nie ma jednak mowy o żadnej grandzie, ich celem jest walka z głównymi przyczynami smogu – najgorszymi paliwami, starymi „kopciuchami” i powszechnym spalaniem śmieci.

Tak zaczyna się drugi spot promujący akcję zainicjowaną w ramach międzygminnego projektu „Gmina z (dobrą) energią!”. Po Franciszku Pieczce, którego kreację w pierwszym filmiku z serii „Nie truj sąsiada!” obejrzało w sieci już kilkaset tysięcy osób (https://youtu.be/haZvWhuMu-0), przyszedł czas na bohatera cieszącego się ogromną popularnością wśród młodszej grupy odbiorców. Tym razem w walkę z dymiącymi kominami zaangażował się popularny Rezi, czyli pochodzący z Wodzisławia Śląskiego Remigiusz Wierzgoń, którego materiały w mediach społecznościowych śledzą miliony młodych osób. Organizatorzy kampanii – Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego oraz Planergia.pl liczą, że dzięki Rezigiuszowi uda się zaangażować w kampanię antysmogową młodzież, co nie tylko przyczyni się do wykształcenia pozytywnych postaw u tej grupy, ale pozwoli też dotrzeć z proekologicznym przekazem do pokolenia rodziców oraz dziadków.

Rezi

Bohaterowie spotu piętnują sąsiadów, którzy trują okolicę, spalając najtańsze paliwo i śmieci. Fotografują negatywne praktyki i wieszają na ogrodzeniach edukacyjne zawieszki pod hasłem: „Nie truj sąsiada”, czym niejednokrotnie narażają się na gniew lokalnych trucicieli. W zmaganiach z dymiącymi kominami chłopców wspomaga babcia, przygotowując im koszulki z charakterystycznymi nadrukami i wspierając dobrym słowem – sama ma dość oddychania zanieczyszczonym powietrzem. „Ten smog nas zabije” – denerwuje się starsza pani i niestety ma rację. Normy przekroczone o kilkaset czy – w skrajnych przypadkach – kilka tysięcy procent, wyższa śmiertelność w czasie epizodów smogowych potwierdzona badaniami Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz tysiące osób cierpiących i umierających co roku na schorzenia powiązane z niską jakością powietrza to fakty potwierdzone szczegółowymi badaniami i raportami, a nie antysmogowa histeria. Fatalny stan naszego powietrza można zmienić, ale nie udawajmy, że problemu nie ma lub, że nas on nie dotyczy. Zacznijmy od zmiany złych przyzwyczajeń i wycofaniem przyzwolenia na masowe trucie wokół nas. Stopniowo – w zależności od naszych możliwości finansowych – inwestujmy w poprawę efektywności energetycznej naszych domów, korzystając tam, gdzie się da, z dostępnych możliwości wsparcia dotacyjnego. Nagrodą będą nie tylko niższe rachunki, ale przede wszystkim zdrowie i czyste powietrze wokół nas.

Premierowa emisja spotu, wyprodukowanego przez EXA Studio, odbyła się w środę (22 lutego br.) w Wodzisławskim Centrum Kultury. Autorem zdjęć w ramach kampanii jest Marcin Giba. Spot można oglądać na platformie YouTube (https://youtu.be/Ye7FYLlWJ9o) oraz za pośrednictwem profilu społecznościowego kampanii na Facebooku (facebook.com/gminazenergia).

Gmina z dobrą energią” – co dalej w projekcie?

Gmina z dobrą enegią” to nie tylko spoty, chociaż to one przyciągają największą uwagę medialną. Projekt, w który zaangażowały się wszystkie samorządy z terenu Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, to przede wszystkim konkretne działania informacyjno-edukacyjne, które będą kontynuowane do połowy 2018 roku.

Rozpoczęto cykl kompleksowych szkoleń dla pracowników samorządowych. Wkrótce ruszą także szkolenia dla nauczycieli i liderów lokalnych. Do konkursu dla szkół i przedszkoli zgłosiło się ponad 160 placówek z całego Subregionu, które otrzymały już materiały edukacyjne i informacyjne przygotowane w ramach projektu (więcej w oddzielnym artykule tutaj: http://gminazenergia.pl/post/ponad-160-szkol-wezmie-udzial-w-konkursie-nie-truj-sasiada).

[źródło: gminazenergia.pl]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *